Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku Preuzmite sliku 14 11 Mlada ekipa iz tvrtke DotYourSpot na BizTalk #6: Ne bacajte vrijeme nego slušajte tržište! Novosti, PICS, ZIC, IT community, Poslovne, Događaji, Digitalna Dalmacija, Novosti Zanimljiva rasprava, zainteresirana publika i nezaobilazne pizze kojima se ne može odoljeti recept su za još jedan odličan Digitalna Dalmacija BizTalk meetup. Potaknuti uspjehom startupa koji su se istaknuli posljednjih godina, sve je više onih koji se žele ostvariti u pokretanju vlastitog posla. Počeci su često puni problema s kojima se trenutno bore i polaznici naše StartIT akademije. Upravo smo zato na šesti BizTalk pozvali splitsku IT tvrtku DotYourSpot čija je uspješna startup priča oduševila publiku. Ako još kojim slučajem ne znate DotYourSpot razvija softverska rješenja koja pomoću umjetne inteligencije automatiziraju poslovne procese od menadžmenta stolova u restoranima i klubovima, hotelskog „room service“ do bezgotovinskog plaćanja u ugostiteljskim objektima. Budući da pratimo njihov poslovni razvoj od samih početaka možemo vam reći da to rade odlično😊 Okupili smo se u ležernoj atmosferi u našem PICS@FESB-u gdje smo se već prije panelice s guštom, uz piće proćaskali sa starim poznanicima te upoznali neke nove ljude koje je privukla zanimljiva tema. U izvrsnoj panelici iz koje se stvarno može puno naučiti Zlatko Kovačić, Founder i CEO i Šime Jozipović, Co-Founder DotYourSpot govorili su o svom iskustvu okupljanja tima, razvoja poslovne ideje i savladavanja prepreka u startup poduzetništvu. S ovim mladim, kreativnim poduzetnicima koji su totalno i predano posvećeni ostvarenju ciljeva razgovarao je Damir Brčić, voditelj Digitalne Dalmacije. Tim i ljudi s kojima radite to je najbitnije Okupiti i zadržati uspješan tim nije nimalo lagan zadatak, a kako se i zašto u jednom trenutku pridružio timu DotYourSpot publici je ispričao je Šime Jozipović koji je Zlatka upoznao preko zajedničkog prijatelja. - Tim je bio jednostavno fantazija u svakom pogledu. Čim je počeo okupljati tim Zlatko je vidio da će imati puno ugovora s programerima, dizajnerima i slično i da će mu oko toga trebati pravna pomoć. Kako ja radim na Ekonomskom fakultetu gdje držim pravne predmete i imam svoje pravno savjetovalište, dosta sam radio i radim pravna savjetovanja sa startupima. Za početak sam krenuo kao pravni savjetnik no s vremenom smo shvatili da sam jako involviran u sve aspekte projekta i da mi je zapravo taj projekt poprilično pri srcu. Vidio sam potencijal ne samo u projektu nego i u tome da se okupio jedan fantastičan tim – otkrio nam je Šime. Zanimljivo je da je od tri osnivača DotYourSpot samo jedan programer, a rade software. Šime još dodaje kako mu je u jednom trenutku Zlatko jednostavno ponudio da bude partner u projektu. - Nisam se imao što misliti, imamo tim od dvadesetak ljudi, jako puno programera koji su isto svojevrsni partneri u timu, imamo dizajnere, ekonomiste… Mogu reći da je stvarno fantazija što smo ljude uspjeli okupiti i motivirati. Svaki put kad dođem u ured to je jednostavno toliko dobra radna atmosfera - svi guštaju, uvijek se zezamo, nitko ne gleda na radno vrijeme, nitko ne gleda kad ću ići doma, evo kolege su sad još u uredu. Tim me privukao - tim i ljudi s kojima radite to je po mom mišljenju najbitnije – objasnio je Šime. Koju je magiju upotrijebio kako bi privukao stručne ljude i okupio ovako dobar tim s kojim je uspješno realizirao svoju ideju otkrio je Zlatko Kovačić. - Magija je govor, kako prodaješ svoj proizvod. Objašnjavao sam kandidatima što je plan, misija i vizija, ima li tržišta i je li zasićeno, koji je sveukupni cilj, koji su konkurenti i onda kada baciš brojeve na stol to je to. Karlo Đuderija suvlasnik je i programer u tvrtki, a Karla znam cijeli život i on je doveo dosta kolega u tim - naglasio je Zlatko. Otkrio je da nije bilo lako doći do pravih ljudi. Otvoreno je s publikom podijelio zanimljivu priču kako je u vrijeme korone koja ih je u međuvremenu usporila u razvoju, zbog dodatne zarade radio u Glovu i preko tog dodatnog posla tragao je za programerima. Upornost mu se isplatila jer Glovo ga je „doveo“ do još jednog izvrsnog programera. Krenulo je sa cjenicima, a sada se pretvorilo u ozbiljniju priču - Mi smo krenuli s RMS-om (Reservation Management System), ali kako je došla korona tako smo vidjeli da ne možemo znati koliko će trajati cijela ta izrada i koliko će trajati korona. Možda godinu , dvije, tri, pet… Što ćemo u međuvremenu. I da napraviš proizvod kome ćeš ga prodati, ne radi ništa. Osim toga tada ništa nije smjelo biti po stolovima. Tada smo odlučili, ok ljudi će napraviti vjerojatno svoje QR kodove, međutim nitko nije krenuo s tim. I onda smo napravili par primjera QR kodova i došli u par objekata. Pitanje bi bilo isto, smije li to biti na stolu? Smije ako je naljepnica. Ponudili smo ih nakon toga preko 20 objekata i svi su rekli može, super ideja i onda smo u 4 do 5 dana napravili u word presu tu prvu apikaciju. Bilo je prigovora na cijenu pa smo top 10 objekata dali besplatno da svi vide, odjednom su se javljali možete li i meni vidio sam vas tu i tu jer imamo na svakoj naljepnici etiketu DotYourSpot. Malo pomalo krenulo je s tim cjenicima, a sada se pretvorilo u ozbiljniju priču – rekao je Zlatko. Damir je pohvalio odličnu ideju i upitao kako su uspjeli u poslu napredovati, jer QR kodove gotovo svi znamo isprintati, zašto su oni uspjeli a nije netko drugi uspio. Digitalni cjenik je naime bio tek početak cjelovitog rješenja na kojemu rade. - Omogućili smo svim ugostiteljskim objektima da imaju administrativno sučelje, znači da kada prodamo proizvod ja ga više nikad ne moram kontaktirat samo dajem updateove, a korisnik sam mijenja cijene, dodaje nove artikle i gleda pop analitiku - pojasnio je Zlatko. Najveći otpor potencijalnih kupaca - to je ono najbolje što možeš saznati od njih Damir je napomenuo da su u publici polaznici ovogodišnje StartIT akademije koje mentori upravo „masiraju“ s metrikama, test kupcima i analitikom. Cilj tog istraživanja je saznati što klijenti zapravo trebaju što je jedan od ključnih momenata u razvoju startupa pa je interesantno bilo čuti koliko je to Zlatku i njegovom timu bilo korisno. - Bilo je itekako korisno, s preko 500 potencijalnih kupaca i različitih kapaciteta smo odradili razgovor, od totalno luksuznih do kvartovskih objekata. Njihov najveći otpor, to je ono najbolje što možeš saznati, a dokazati im suprotno, to je uspjeh jer ako veliki igrači uzmu proizvod to onda znači da mali moraju to popratiti. Uvijek ciljamo na najveće objekte jer ako njih zadovoljiš, zadovoljiti ćeš sve ostale – objasnio je startitovcima i ostatku publike Zlatko. Na ovaj koristan savjet nadovezao se Šime koji je naglasio da im je jako puno pomoglo što su rano izašli na tržište. - S QR cjenicima bila je velika prednost to da je konkurencija bila običan PDF dokument za download što je nesigurno, može sadržavati viruse, sporo se otvara… Tako da ovo što smo uspjeli napraviti u relativno kratkom roku bilo je bolje od onoga što je tada bilo na tržištu. Tek onda su išli svi razgovori, primjedbe i prijedlozi ugostitelja – pojasnio je Šime i istaknuo da im je komunikacija s ugostiteljima koju je u najvećem dijelu odradio Zlatko pomogla da od jednog jednostavnog proizvoda naprave nešto puno složenije. Problem je izgubiti ogromni broj sati za nešto što nikome ne treba - Poanta je slušati tržište jer mi smo na početku gubili masu vremena za neke stvari za koje smo smatrali da su bitne i onda dođeš do to ga da nikome to nije bitno niti to primijeti. Važno je slušati što tržištu treba i to davati jer sve što fali lako je dodati, ali je problem izgubiti ogromni broj sati za nešto što nikome ne treba. Dakle, poanta je da se ne baca vrijeme nego sluša tržište i zapisuje i to im daješ – objasnio je Zlatko. Otkriva još da su u početku imali dosta komentara tipa: „Je li može meni malo niže?“. To su odmah u startu prekinuli. - Nismo pazar, cijene su predefinirane zbog troškova. Imali smo masu pitanja zašto se to mora plaćat mjesečno, a ne jedanput. Ja kažem možete jedanput ako hoćete biti prevareni jer s mjesečnim plaćanjem vi ste nas obvezali da moramo upgradeat sustav. I onda je bilo "Uh dobro moga sam bit prevaren". Voljeli bismo educirati junior developere Zlatko je iskreno govorio o propustima koje je tim radio. Izgubili su more vremena na neke greške, od ljudi koje su zapošljavali, lansiranja i tema proizvoda do dodatnih karakteristika što smo smatrali da su svima bitne pa je ispalo da masu toga nije bilo bitno. Trenutno su u potrazi za senior developerima, ali najavio je i moguće otvaranje radnih mjesta za juniore. - Voljeli bismo educirati junior developere no trenutno smo u fazi kad imamo rokove koje moramo ispunit da bi poslije mogli educirati juniore jer imamo vrhunskih seniora i htjeli bismo da se dižu uz njih u timu – izrazio je želju Zlatko. Šime je pohvalio Zlatkove menadžerske sposobnosti koji kao kvalitetan vođa većinu problema kroz razgovor rješava s ljudima. Teže greške su bili ljudi koje su zaposlili, a koji nisu ozbiljno shvaćali projekt jer teško je na početku poslovanja isplatiti plaće koje developeri mogu dobiti na slobodnom tržištu. Naglasio je da su im kod novih ljudi najbitnije uz pozitivan karakter radne navike, jer znanje se uvijek može dodatno steći. Konkurencija je dobra, gura nas naprijed Kako tim DotYourSpot koji je dio startup scene vidi zajednicu u Splitu ispričao je publici Šime. - Naša startup zajednica je još uvijek relativno mala, postaje sve veća na što smo jako ponosni i mi nastojimo surađivati s apsolutno svima. Evo, puno nas je u SPINIT inkubatoru, cijela ekipa se poznaje, a pogotovo mi koji stojimo do kasnih sati. Koliko je podrška zajednice važna Šime je objasnio kroz par konkretnih primjera. - Nedavno se Zlatko našao sa Stipom Režićem iz Mushroom Cups i kako mi radimo digitalne cjenike i imamo brend partnere, a Stipe je počeo prodavati svoju kavu s gljivama kafićima, Zlatko se sjetio da mu napravimo naljepnice za njegov proizvod i pomognemo na taj način oko prodaje. Objasnili su Stipi da će mu za godinu dana dati sve besplatno, a on je oduševljeno prihvatio ponudu i sada im pomaže oko e-mail marketinga. Zanimljivo je da su se Stipe i Zlatko upoznali baš na jednom od prijašnjih BizTalk meetupa. DotYourSpotu je tako na samom početku poslovanja pomogao Marin Cokarić, CTO & Co-founder at CroBit, Manager at Hotel Krilo, koji je imao pretplatu za print shop u Splitu. Kako tada još nisu imali gotovine, a trebali su printati više tisuća naljepnica, poduzetnik im je dao otvoren račun na korištenje. Naravno cijeli dug su vratili, ali im je u tom trenutku kažu to jako puno pomoglo. Zlatko je još dodao kako bi zajednica još više trebala pomagati svakome tko se ohrabri otvoriti svoju firmu da shvati da je konkurencija dobra i da se međusobno guraju naprijed. Na činjenicu da nije sve bajka i da ima problema u zajednici upozorio je Šime. Startupima u publici poručio je da budu oprezni jer investitori u Hrvatskoj traže preveliki udio za premalo novca. Panelisti su na kraju pozvali sve iz publike koji trebaju pomoć ili savjet da im se slobodno jave i dođu na kavu😉 Svaka čast momci! Nakon panela nastavilo se druženje uz glazbu i osvježenja, a naši panelisti neumorno su nastavili razgovarati s ekipom. Snimku BizTalk #6 meetupa s još puno zanimljivih detalja, pitanja i odgovora pogledajte na našem YouTube kanalu: https://www.youtube.com/watch?v=tcB20Mgw47w&t=853s Podijelite ovaj članak: Facebook Twitter