3 10 EDIT osigurava dobre osnove za razvoj budućih programera i IT stručnjaka Blog ICT županija je originalni županijski projekt, možda i na državnoj razini, kojemu je cilj da u Splitsko-dalmatinskoj županiji napravi jedan novi, ključni gospodarski sektor pored turizma, na način da poduzme cijeli jedan set mjera kako bi to i realizirali. Program EDIT je dio projekta ICT županija, koji daje naglasak na edukacije i u konačnici na stvaranje što većeg broj kvalificiranih IT kadrova. Naime, to je ujedno i jedan od dva najveća problema te prepreka razvoju IT sektora u našoj županiji, ali i državi. Tako o projektu ICT županija govori njegov voditelj Damir Brčić ocjenjujući EDIT kao inovativan koncept na državnoj razini. - Krenuli smo od toga da najprije educiramo edukatore - nastavnike informatike, kojima smo uz pomoć modernih materijala pružili edukaciju s kojom su oni potom mogli krenuti u svoje škole i držati edukacije djeci. Oni će sada biti višegodišnji edukatori, a sama edukacija nastavnika provodila se kao i s učenicima u prvoj školskoj godini 2017./18. implementacije programa.Dolazili su subotama, rješavali domaće zadatke i savladali jedan vrlo praktičan program. To je omogućilo zamah ovom projektu dalje jer sada oni rade istu stvar s djecom u svojim školama i omogućit će nam kroz par da se godina, što je i bio cilj,educira par tisuća djece s vještinama programiranja. Zasigurno, neće svi oni postati programeri, ali ćemo sigurno dobiti, odnosno stvoriti par stotina programera koje inače ne bi imali. To je upravo ono što naše tvrtke trebaju i što je prepreka razvoju i širenju IT sektora, kazao je Brčić. EDIT program provodi se u Splitu i nekoliko većih i manjih županijskih gradova s ciljem što ravnomjernijeg razvoja Splitsko-dalmatinske županije. - U prvoj školskoj godini 2017./18. u program EDIT uključeno je 9 gradova i općina u našoj županiji i 17 škola. Na takav način smo željeli omogućiti edukaciju manjima sredinama koje imaju strašan potencijal, djecu koja su stvarno sposobna i željna znanja, ali nisu imala priliku. Ovaj projekt je omogućio da se i djeca u manjim sredinama educiraju i da i tu dobijemo jedan broj danas-sutra kadrova koji će možda u tim sredinama ostati i raditi. Zašto? Zbog toga štosu programiranje, informatika i razvoj aplikacijavrlo prilagodljivi poslovi koji se mogu raditi bilo gdje. Dovoljan je ured, računalo i internet veza. Za to nije potreban pogon niti nekakva specijalna infrastruktura i upravo zbog toga je ovaj gospodarski sektor vrlo zanimljiv za županiju jer omogućava i da riješi probleme depopulacije iz manjih sredina, ali i da se naši novi djelatnici bave zanimanjem koje je u svjetskim razmjerima, pa i kod nas dobro plaćeno. Praktički, prestaje potreba da idu vani i traže ovakve poslove u svijetu, jer tu istu stvar mogu raditi i kod nas, kazao je Brčić ukazujući na društveni značaj i perspektivu projekta. Pojasnio je kako su u Splitsko-dalmatinskoj županiji iznimno ponosni jer je u prvoj školskoj godini implementacije, program EDIT pohađalo480 djece u 17 škola i u 9 gradova te je za njega educirano 30 nastavnika. Program je osmišljen i zamišljen kao višegodišnji. Drugi dio ovog projekta kreće već na jesen, u školskoj godini 2018./19. s uključivanjem još većeg broja škola i djece kako bi svi dobili priliku vidjeti je li to zanimanje za njih. - Pretpostavili smo da je program perspektivan i da će biti zanimljiv, ali nas je oduševila i iznenadila količina entuzijazma kako kod ravnatelja koji su u školama ovo prepoznali kao jednu vrijednu i zanimljivu aktivnost, tako i nastavnika koji su vrlo rado dolazili na edukacije. A zatim je njih i sve nas skupa oduševio entuzijazam i zainteresiranost te djece, koje je strašno zanimalo kako to funkcionira web stranica, programiranje, što stoji iza Facebooka. Praktički, rezultat ove edukacije je vrlo praktičan, vrlo konkretan. Tri mjeseca prije imali smo djecu koja nisu ništa znala o programiranju, a danas su ta djeca nakon tri mjeseca edukacije, napravila kompletnu web stranicu ili web aplikaciju. Ukupno je stvoreno preko 100 završnih radova djece koji sada znaju što znači programirati i koja su ušla u svijet programiranja u kojem se sada mogu razvijati do razine koja im bude interesantna, naglasio je Brčić dodajući kako su reakcije roditelja izvanredne jer svojoj djeci žele omogućiti najbolje zanimanje i edukaciju, a EDIT su prepoznali kao zanimljiv i konkretan program gdje djeca mogu naučiti zaista nešto zanimljivo što im može pomoći u životu. Za sve informacije vezane uz novi ciklus edukacija u školskoj godini 2018./19. Brčić savjetuje zainteresiranima redovito praćenje službene stranice Splitsko-dalmatinske županije, odnosno stranice projekta ICT županija (www.ictzupanija.hr) putem kojih će na vrijeme biti obaviješteni o početku prijava koje će se podnositi elektroničkim putem. EDIT UČI I TIMSKI RAD Kao preduvjet kvalitetnog učenja osnova programiranja osnovnoškolaca i srednjoškolaca, posebne edukacije za su najprije prošli nastavnici dobivši certifikat kao polaznici posebnog tromjesečnog edukativnog programa EDITProfesor, osmišljenog za praktično, brzo i lako primjenjivo učenje osnova programiranja.Ante Bartulović, voditelj projekta EDIT za srednje školepojasnio je kako je nakon toga gradivo za učenike koncipirano tako da bude podijeljeno na samostalne cjeline te da na kraju svako te cjeline djeca naprave nekakvu igricu ili projektni zadačić kako bi vidjeli rezultat naučenoga. - Djeca su EDIT prihvatila jako motivirano, što nam i je bio cilj jer su ovdje, za razliku od starih metoda učenja, odmah vidjeli rezultat naučenoga i mogli su ga primijeniti na svoje radove. Ono što je jako važno jest da djeca nisu samo učila programirati, nego i timski rad. Njihov završni projekt se sastoji od toga da u timu od dvoje ili troje učenika, na određenu temu, naprave jedan rad, precizirao je Bartulovićistaknuvši kako učenici nisu radili na templateima kao gotovim temama, već od početka programiraju svoje male web aplikacije, odnosno uče kako izradititemplate. POSEBNI EDUKACIJSKI MATERIJALI ZA EDIT Pri izradi posebnih, prilagođenih edukacijskih materijala za program EDIT, korišteni su materijali koji se inače koriste u redovnom nastavnom programu informatike i koji su nadopunjavani u skladu s potrebama EDIT-a. - Mogu reći da je sve išlo poprilično mukotrpno, radili smo u hodu i nastavu, i spremanje materijala što je bilo poprilično zahtjevno. Riječ je o nastavnom materijalu za srednje škole, kolega Bartulović i ja smo to radili vježbe i teoriju i tu smo se nekako nadopunjavali. Nastava u našoj školi organizirana je u dvije grupe, a za termine smo se snalazili i usklađivali ih prema obvezama učenika. Oni su na koncu bili poprilično zadovoljni, krenuli su od nule kao apsolutni početnici i na kraju smo imali12 radova - web stranica samo u našoj školi, istaknula je Ana Oreb, nastavnica informatike u 3. gimnaziji Split i jedna od suautorica edukacijskih materijala. Podijelite ovaj članak: Facebook Twitter